گروه آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد فيروزآباد ورودي مهر90
تعامل ،همفكري و ارتباط بچه هاي آموزش ابتدايي و ساير رشته ها
چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, :: 14:5 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

رخش گاري كشي مي كند

رستم،كنار پياده رو سيگار مي فروشد

سهراب ته جوب به خود پيچيد

گردآفريد ،از خانه زده بيرون

مردان خياباني براي تهمينه بوق مي زنند

ابوالقاسم براي شبكه سه ، سريال جنگي مي سازد

                    واي ....

موريانه ها به آخر شاهنامه رسيده اند!!!

 

 

 

زنده ياد حسين پناهي

چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, :: 10:13 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

مگسی را کشتم

نه به این جرم که حیوان پلیدی ست ، بد است.

و نه چون نسبت سودش به ضرر یک به صد است.

طفل معصوم به دور سر من می چرخید. -به خیال ش قندم-

یا که چون اغذیه ی مشهورش، تا به آن حد گندم.

ای دو صد نور به قبرش بارد، مگس خوبی بود.

من به این جرم که از یاد تو بیرون م کرد، مگسی را کشتم

 

مرحوم حسين پناهي

 

یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: 12:25 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي
چهار شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 8:23 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

روان شناسي خبرپردازي چيست ؟

تازه‌ترین رویکرد یا دیدگاه روانشناسی یادگیری ، رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات نام دارد .

از آنجا که روش‌ها و فنون جديد يادگيرى عمدتاً در روانشناسى خبرپردازى ريشه دارند، ابتدا کلياتى دربارهٔ اين نظريهٔ جديد توضيح داده مى‌شود و پس از آن روش‌هاى يادگيرى و مطالعهٔ برخاسته از آن مورد بحث و بررسى قرار مى‌گيرند. تازه‌ترين رويکرد يا ديدگاه روانشناسى يادگيرى رويکرد خبرپردازى يا پردازش اطلاعات (information processing) نام دارد. اين رويکرد مجموعه نظرهائى را در بر مى‌گيرد که وجه اشتراک همهٔ آنها اين است که يادگيرى انسان را يک فعاليت مستمر پردازش اطلاعات مى‌دانند. اين نظريه‌ها به مطالعهٔ راه‌هائى مى‌پردازند که انسان‌ها به ‌توسط آن دانش را کسب، ذخيره، و يادآورى مى‌کنند و مورد استفاده قرار مى‌دهند. بنابراين، در نظريه‌هاى وابسته به روانشناسى خبرپردازى هم فرآيندهاى يادگيرى بحث مى‌شوند، هم فرآيندهاى به يادسپاري، و هم فرآيندهاى يادآوري.

ادامه مطلب را ببينيد

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, :: 8:14 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

روش آموزش مفاهیم را توضيح دهيد .

چون مفاهیم نادرست موجب اندیشه و استدلال نادرست می‌شوند، به این جهت در آموزش آنها باید دقت کافی بکار برد. روش آموزش مفاهیم را در هفت مرحله می‌توان شرح داد. این مراحل بر مراحل عمومی آموزش مبتنی هستند:

مرحله اول

عملکردی را که پس از آموزش مفهوم از یادگیرنده انتظار دارید در آغاز درس بیان کنید؛ در یادگیری مفاهیم ، عملکرد مورد نظر معمولا به صورت توانایی یادگیرنده در شناسایی مثالهای تازه مفهوم یاد گرفته شده بیان می‌شود. بنابراین لازم است یادگیرندگان قبل از شروع یادگیری بدانند در طول یادگیری چه چیز را یاد خواهند گرفت و بعد از اتمام یادگیری چه عملکردی باید داشته باشند.

مرحله دوم

از تعداد ویژگیهای مفاهیم پیچیده کم کنید و ویژگیهای مهم را بارزتر جلوه دهید؛ برخی از مفاهیم ویژگیهای متعددی دارند. لازم نیست معلم تمام ویژگیهای مربوط را نام ببرید. تاکید بر ویژگیهای مهم ارزش بیشتری در یادگیری مفهوم مورد نظر خواهد داشت .

دنباله در ادامه مطلب.

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, :: 14:35 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

طبقه بندي مازلو از نيازها  را توضيح دهيد ؟

نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو

در درون هر انساني ، نيازها بصورت سلسله مراتب وجود دارند كه عبارتند از :

1- فيزيولوژيكي : شامل گرسنگي ، تشنگي ، استراحت و ساير نيازهاي فيزيكي بدن

2- ايمني : شامل امنيت و محفوظ ماندن در برابر خطرات فيزيكي و عاطفي

3- اجتماعي : شامل عاطفه ، تعلق خاطر و دوستي و محبت

4- احترام : به دو بخش دروني وبيروني تقسيم ميشود.احترام دروني شامل حرمت نفس،خودمختاري و پيشرفت واحترام بيروني شامل پايگاه ، مقام ، شهرت وجلب توجه ميشود.

5- خودشكوفايي:شامل رشدودستيابي به چيزهايي است كه فردبالقوه استعداد رسيدن به آنها رادارد وبه اصطلاح خود شكوفا ميشود.

هريك ازنيازها كه بمقدار كافي ارضاء شود، نياز بعدي خود نمايي ميكند.نظريه فوق بيانگراينست كه،اگرچه هيچ نيازي بصورت كامل ارضاء نمي شودولي اگر نيازي بمقدار لازم ارضاء شود، ديگرايجاد انگيزه نميكند.لذااگربخواهيد ديگري را تحريك كنيد، بايد بفهميد كه از نظرسلسله مراتب نيازها، در كجا قرار دارد و آنوقت درجهت ارضاي همان نياز اقدام نماييد. اگرنيازها بطور طبيعي تامين نشوند ،افراد بطورغيرطبيعي آنرا تامين ميكنند.

مازلو اين نيازها را به دو دسته رده بالا و رده پايين تقسيم كرد.نيازهاي فيزيولوژيكي و امنيت در رده پايين  و نيازهاي اجتماعي ، احترام ، و خود شكوفايي را در رده بالا قرار داد.اين طبقه بندي ازآن جهت است كه نيازهاي رده بال در درون فرد ارضا ميشوند درحاليكه نيازهاي رده پايين بوسيله عوامل بيروني(مثل دستمزد،استخدام ..)نتيجه گيرياينست كه درزمان رونق اقتصادي، تقريباً نيازهاي رده پايين همه كساني كه شغل دائم دارندبمقدار كافي ارضا ء ميشود.

فاطمه كشاورز

 

شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, :: 6:34 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي


 

خانم جوانی که در کودکستان برای بچه های 4 ساله کار میکرد میخواست چکمه های  یه بچه ای رو پاش کنه ولی چکمه ها به پای بچه نمیرفت بعد از کلی فشار...و خم و راست شدن، بچه رو بغل ميكنه و ميذاره روی میز، بعد روی زمین مي شينه بلاخره باهزار جابجایی و فشار چکمه ها رو  پای بچه میکنه و یه نفس راحت میکشه که ...

 هنوز آخیش گفتن تموم نشده که بچه ميگه این چکمه ها لنگه به لنگه است .

خانم ناچار با هزار بار فشار و اینور و اونور شدن و مواظب باشه که بچه نیفته هرچه تونست کشید

تا بلاخره بوتهای تنگ رو یکی یکی از پای بچه درآورد .

  گفت ای بابا و باز با همان زحمت زیاد پوتین ها رو این بار دقیق و درست پای بچه کرد که لنگه به لنگه نباشه

ولی با چه زحمتی که بوت ها به پای بچه نمیرفتن و با فشار زیاد بلاخره موفق شد که بوت ها رو  پای این کوچولو بکنه

که بچه ميگه این بوتها مال من نیست. 

خانم جوان با یه بازدم طولانی و کله تکان دادن که انگار یک مصیبتی گریبانگیرش شده. با خستگی تمام نگاهی به بچه انداخت و گفت آخه چی بهت بگم. دوباره با زحمت بیشتر این بوت های بسیار تنگ رو در آورد.

وقتی تمام شد پرسید خب حالا بوت های تو کدومه؟ بچه گفت همین ها بوت های برادرمه ولی مامانم گفت اشکالی نداره میتونم پام کنم...

مربی که دیگه خون خونشو میخورد سعی کرد خونسردی خودش رو حفظ کنه و دوباره این بوتهایی رو که به پای این بچه نمیرفت به پای اون کرد یک آه طولانی کشید وبعد گفت: خب حالا دستکش هات کجان؟

توی جیبت که نیستن.

 بچه گفت توی بوتهام بودن دیگه!!

 

 

منبع :ice girl

پنج شنبه 13 خرداد 1391برچسب:, :: 7:0 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

 

36 راه براي ايجاد ارتباط در كلاس درس

تا كنون هر چه در كتاب ها و نوشته ها ي متعدد ، از روابط انساني در سازمانهاي آموزشي سخن به ميان آمده است اغلب تاكيد بر مديران و كار كنان (فرادستان و فرودستان) بوده است و روابط انساني در خرده سيستم ها از جمله كلاس درس و رابطه ي معلم و شاگرد كم رنگ جلوه داده شده است . بي انظباتي ، اختالال هاي رفتاري و بسياري موارد ديگر بر روابط انساني در كلاس درس تاثير مي گذارند و در فرآيند تدريس و يادگيري خلل ايجاد مي كنند .به نظر مي رسد معلمان قبل از اينكه بتوانند به خوبي آموزش دهند ،ابتدا بايد تلاش خود را صرف بهبودكيفيت روابط بين انسان ها يي كنند كه در كلاس هستند .

در اين نوشتار مولف راهكارهايي را جهت ايجاد روابط انساني بهتر در كلاس و تاثير گذاري بيشتر و بهتر معلم در برقراري ارتباطات بين خود و دانش آموزان با يكديگر ارائه ميدهد.

1.  به هر كسي براي حرف زدن نوبت دهيد .از بچه ها بخواهيد ،زماني كه يكي از دوستان آن ها صحبت مي كند به او احترام بگذارند و به صحبت هايش گوش دهند .

2.  پاسخ بچه ها را رد نكنيد . به جاي آن بگوييد (چه كسي مي تواند صحبت دوستش را كامل تر يان كند)

3.  با دانش آموزاندوست باشيد ولي جايگاه خود را نزد آن ها حفظ كنيد .زماني كه بچه ها معلم را دوست خود فرض كنند ، حرف شنوي بيشتري خواهند داشت و سعي مي كنند كاري انجام ندهند كه موجب ناخشنودي او را فراهم آورد.بچه ها از معلم الگو مي گيرند و سعي مي كنند از خصوصيات اخلاقي و رفتاري وي پيروي كنند . از تنبيه هاي رفتاري يا كلامي معلم (بي توجهي براي زماني كوتاه ، اخم كردن ،گفتن كلمات و يا جملاتي مانند_از تو انتظار نداشتم ،از رفتار شما ناراحت شدم ، فكر نمي كردم چنين رفتار ناراحت كننده اي را با دوستانت داشته باشي _) ناراحت و نسبت به درس و مدرسه دل سرد نمي شود ،بلكه سعي مي كند رفتار خود را اصلاح كند .

4.  هرگز از تنبيه بدني استفاده نكنيد .از تنبيه هاي نظير محروميت و بي توجهي كمتر استفاده كنيد و براي حذف رفتارهاي منفي ، به تقويت رفتارهاي مثبت آن ها بپردازيد .

5.  سعي كنيد در هر صورتي آرامش خود را حفظ كنيد.و با صداي بلند صحبت نكنيد ،فرياد زدن آخرين و بد ترين تنبيه شما باشد كه بعد از اجراي روش هاي ديگر و عدم موفقيت در آن ها به كار مي گيريد.

6.  از تشويق به عنوان موثر ترين عامل اصلاح و تقويت رفتار استفاده كنيد.

7.  محيطي با نشاط ،متنوع و بر انگيزنده ،با روحيه ي كار گروهي براي دانش آموز ايجاد كنيد .

8.  به ايجاد انگيزه و رغبت براي يادگيري در دانش آموزان قبل از آغاز آموزش توجه كنيد.دانش آموزي كه نسبت به يادگيري موضوع درسي از خود علاقه نشان مي دهد ،كمتر موجب اختلال در تدريس مي شود .

9.  در مقابل خطاهاي دانش آموزان صبور بوده ودر صورت امكان از اشتباه آن ها چشم پوشي كنيد .(تغافل)

10.        قوانين كلاس را به صورت بيان احساسات به بچه ها گوشزد كنيد.براي مثال بگوييد ((بچه ها من دوست دارم ،زماني كه درس مي دهم همه به من توجه كنيد .))



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, :: 10:6 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 درس بزرگ

سخت آشفته و غمگین بودم …به خودم می گفتم
بچه ها تنبل و بد اخلاقند
دست کم می گیرند

درس ومشق خود را
باید امروز یکی را بزنم ، اخم کنم
و نخندم اصلا
تا بترسند از من
و حسابی ببرند
خط کشی آوردم

در هوا چرخاندم!
چشم ها در پی چوب، هرطرف می غلطید
مشق ها را بگذارید جلو، زود، معطل نکنید!
اولی کامل بود،خوب
دومی بدخط بود
بر سرش داد زدم ...
سومی می لرزید ...
خوب، گیر آوردم !!!
صید در دام افتاد
و به چنگ آمد زود ...
دفتر مشق حسن گم شده بود
این طرف، آنطرف، نیمکتش را می گشت
تو کجایی بچه؟؟؟
بله آقا، اینجا
همچنان می لرزید ...
"
پاک تنبل شده ای بچه بد"
"
به خدا دفتر من گم شده آقا، همه شاهد هستند"
"
ما نوشتیم آقا"

ادامه مطلب را ببينيد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 10 خرداد 1391برچسب:, :: 7:0 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

سخنان بزرگان در مورد آموزش و پرورش

 

اين كه مردي فرزندش را تربيت (صحيح) نمايد، براي او بهتر است از اين كه يك پيمانه صدقه دهد.((حضرت محمد (ص((


پروردگارم، مرا ادب آموخت و نيك هم مرا ادب كرد. (تربيت من را خداوند بر عهده گرفت.)((حضرت محمد (ص((

حقّ فرزند بر پدر اين است كه (پدر بايد) نام نيك بر او بگذارد و مكانش را نيكو گرداند (يعني براي راحتي او تلاش كند تا در فضا و محيطي امن و دور از گناه و زشتي بزرگ شود) و تربيت او نيكو گرادند.((حضرت محمد (ص((


كسي كه طفلي را تربيت كند تا بگويد: (لا اله الا الله) خداوند، از او حساب نمي¬كشد. (چون تا اين اندازه مقيّد بوده كه از اعتقاد فرزندان صغير خود هم غافل نيست.)((حضرت محمد (ص((


كسي كه داراي سه دختر بوده و آن‌ها را تربيت كرده و شوهرشان دهد و با آن‌ها با خوبي رفتار نمايد، پاداش او، بهشت است.((حضرت محمد (ص((

حكايت عالِمي كه مردم را به كار خير، تعليم مي‌دهد (ولي) خودش را فراموش مي‌كند حكايت چراغي است كه به مردم روشنايي مي‌دهد (ولي) خودش را مي‌سوزاند.((حضرت محمد (ص))


افراد مؤمن، نرم‌خو و سهل‌گير مي‌باشند مانند شتر تعليم ديده كه اگر او را به بند بكشند، مي‌آيد و اگر او را روي سنگ (هم) بخوابانند، مي‌خوابد. (مؤمن نيز چنين است كه هيچ امري از دنيا او را از خدا دور نمي‌كند.)((حضرت محمد (ص))

 

اگر نيت يكصد ساله داريد انسان تربيت كنيد.((اميركبير((

 

مهم نيست كه انسان چه اندازه مي داند، چه چيز كسب كرده و چگونه پرورش يافته، مهم اين است كه دانسته خود را چگونه بكار مي برد، خودش چيست و چه مي تواند بكند.((؟((

بزرگترين كارخانه نابودي توانمنديها، آيين آموزشي نادرست است.((اُرد بزرگ((

هركس كه آموزش روزگار او را نرم و دانا نكند، هيچ دانا را در آموزش او رنج نبايد بردن كه رنج او بي ثمر است.((عنصرالمعالي))

هرگز به كودك تان نگوييد پيشه آينده اش چه باشد. همواره به او ادب و ستايش به ديگران را آموزش دهيد، چون با داشتن اين ويژگيها هميشه او نگار مردم و شما در نيكبختي خواهيد بود و اگر اين گونه نباشد، هيچ پيشه اي نمي تواند به او و شما بزرگواري بخشد.((اُرد بزرگ((

نخستين فصل سياست چيست؟ آموزش و پرورش؛ دومين، باز هم آموزش و پرورش و سرانجام سومين فصل آن هم آموزش و پرورش است.((؟))

در برف، سپيدي آشكار است. آيا تن به آن مي دهي؟ بسياري با نمايي سپيد، در ژرفناي [ وجود ] خود نيستي را پرورش داده اند.((ارد بزرگ))

استاد، پرورنده روان است و پدر و مادر، پرورش دهنده جان.((عنصرالمعالي((

خردمندان و دانشمندان سرزمينم؛ آزادي زمينهاي كشور با سپاه من و تربيت نسلهاي آينده با شما. اگر سخن شما مردم را آگاهي بخشد ديگر نيازي به شمشير نادرها نخواهد بود.((نادر شاه افشار((

هر كس خود را بر مردم پيشوا قرار داد، نخست پيش از تعليم ديگران به تعليم خويشتن بپردازد و تأديب خويشتن را پيش از تأديب زبانش انجام دهد و آن كس كه به تعليم و تربيت خويشتن بپردازد، از معلم و مربّي مردم، به تجليل و تعظيم شايسته‌تر است. امام علي (ع)

من براي تبليغ رسالت‌هاي خداوندي و اتمام وعده‌ها و كلمات تعليم شده‌ام. و نزد ما اهل بيت است، ابواب حكمت و روشنايي همه‌ي امور .  امام علي (ع)

براي فرزند بر پدر حقي است و براي پدر بر فرزند، حقي. حق پدر بر فرزند اين است كه: او را در همه چيز اطاعت كند، جز در معصيتِ خداوند سبحان. و حق فرزند بر پدر آن است كه: نام زيبا بر او بگذارد و فرهنگِ سازنده‌ي او را نيكو كند و قرآن را به او تعليم دهد.   امام علي (ع)



تندي و تيزيِ زبانت را براي كسي كه تو را تعليم سخن داده، قرار مده و بلاغت و زيبايي كلامت را به رُخ كسي كه گفتار تو را بر مبناي قاعده و زيبايي راه انداخته است، مكش.  امام علي (ع(



خداوند، مردم نادان را براي تعلّم مسئول قرار نداد، جز اين كه نخست اهل علم را براي تعليم آنان قرار داد.       امام علي (ع)


فرزند خود را تا هفت سال بگذار كه بازي كند و بعد از آن تا هفت سال ديگر در تربيت او سعي كن. اگر نيك شد ديگر سعي كن و اگر نه اميد خيري از او نيست. امام جعفر صادق)ع(

 

بهترین شیوه آموزش به کودک ، همراه شدن با او در درون داستانهای پند آموز است.((حکیم ارد بزرگ((

سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: 10:16 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

بازيگر

دوباره بايد بروم روي صحنه . ديشب نخوابيده بودم و اصلا آمادگي نداشتم .تمام جمله ها و كلمه هاي جر و بحث ديشب در سرم به چپ و راست مي رفت .سرم سنگين بود و چشمانم خسته.

حالا اينجا ايستاده ام وبدون تمرين و تمركزبايد بروم روي صحنه و تماشا گران نبايد بفهمند كه من ديشب پلك بر هم نگذاشته ام . چند نفس عميق كشيدم و چشمانم را بستم  و چشمان تيز بين تماشاگران را تصور كردم كه آرام آرام به من نزديك شده اند و در چشمان من زل زده اند . وقتي روي صحنه مي ايستادم و به چشمانشان نگاه مي كردم ، احساس مي كردم كه در يك قدمي من ايستاده اند و كوچكترين حركت من از چشمان هميشه بازشان پنهان نمي ماند . چشمانم را باز كردم  و تمام سنگيني ديروز را از روي دوشم برداشتم و گذاشتم همان جا پشت صحنه .وقتي بازي مي كردم ، از نگاه مشتاقشان به شوق مي آمدم . گاهي فكر مي كردم آن نقش حقيقت وجود من است و خارج از آن صحنه ، حقيقتي وجود ندارد .

اين افكار مرا آماده كرد . نفس عميق ديگري كشيدم . ديشب را فراموش كردم  و با تمام صورت خنديدم و وارد كلاس شدم .

خانم اعظم لاريجاني .....مجله رشد   آموزش ابتدايي4

دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 9:58 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي
 
 
 
 

در جهان امروز  بالاترين  و بهترين  توليد  برای کشورهايی  که بخواهند  حرف اول  را در دنيا  داشته   باشند  توليد فکر نو  و ايده است و اين امر به خوبی  ضرورت  توجه به خلاقيت  و پرورش آن  را  در  کودکان  و نوجوانان  نشان می دهد.

خلاقيت  موهبتی است که در تمام انسان ها بالقوه  موجود است  اما  ظهور و گسترش  آن مستلزم  شرايط  مناسب   است .

لفرانکويس خلاقيت  را به عنوان  کنجکاوی ، اشتياق به کشف  و آزمايش  کردن ، توليد پاسخ  های  جديد  به مساله ، حساسيت  به مساله  و توجه  به رفتار خلاق خود تعريف می  کند. خلاق بودن  يعنی پديده های  عالم را متفاوت از ديگران  ديدن  همانند نيوتن   وقتی  که سيب از  درخت بر زمين  می افتد  او چرخش سيب را به گونه متفاوت تر از ديگران میبيند و به دنبال طرح  مساله  و پاسخ  به چرايی افتادن  سيب از درخت می شود .

تحقيقات انجام  شده  در زمينه  خلاقيت  با آموزش  نشان می دهد  بر خلاف  نظريه پردازان گذشته که خلاقيت  را فرآيندی  ارثی  و ذاتی  تلقی  می کردند .خلاقيت  را می  توان  به افراد به ويژه  به کودکان  و نوجوانان  آموزش  داد به عبارت  ديگر بر خلاف  تصور عامه  مبنی  بر اين که  فقط  افراد معدود ی خلاق بدنيا  می آيند  واقعيت اين است  همه با اين  استعداد پا به  اين دنيا می  گذارند  و اين آموزش  و تجربه است  که می  تواند  زمينه های شکوفايی و غنا بخشيدن  هر چه بيشتر  به اين  استعداد  را فراهم آورد .از اين رو  در کشورهايی که از آموزش  و پرورش پويا برخوردارند پرورش خلاقيت  به عنوان  يکی از مهمترين  هدفها ی آموزش و پرورش  مورد توجه  قرار گرفته است .

ويژگی  های  افراد خلاق

در کار انديشيدن  تا جايی که ممکن است  از قالب و چهارچوب می گريزند

به وضع موجود  رضايت  نمی دهند  و طالب تغيير هستند

درمواجه  با مشکلات  از خود  صبر و مداومت  بيشتری نشان می  دهند  و به دنبال  راه حل  مشکل می گردند

از شخصيتی پويا و استقلال طلب برخوردارند

در برخورد با  پديده ها کنجکاو  هستند

فرد خلاق جهت دستيابی به ناشناخته های  خود تلاش مضاعفی از خود نشان می دهند

قدرت ريسک و خطر پذيری بالايی دارند

عقايد خود را  هر چند  مخالف ديگران باشد مطرح می کند

از  شکست مايوس نمی  شوند

معمولا درونگرا  هستند

رشد  خلاقيت در بچه ها

 برای پرورش  خلاقيت در کودکان  می بايد  به تمام  ابعاد وجودی  آنان  اعم از بعد عاطفی ، اجتماعی ، شناختی  ، آموزشی و....توجه  شود.پرورش  خلاقيت  با عوامل  محيطی مثل خانواده  و اجتماع رابطه  تنگاتنگی دارد. عواملی مختلفي در پرورش  خلاقيت  دخالت  دارند که از جمله  می  توان  به ساخت کاردستي اشاره نمود.

از مزاياي ساخت کاردستي مي توان به موارد زير اشاره کرد

فراهم آوردن  محيط غنی  از فرهنگ

برقراری  جو  عاطفی  مناسب  بين  افراد خانواده

ضمن  توجه  به تخيلات  بچه ها ، آن ها را به سوی  واقعيت سوق دادن

توجه به پرورش  حواس  پنج گانه بچه ها

فراهم آوردن  محيطی که امکان  اشتباه کردن ، تجربه کردن  و ريسک کردن را به بچه ها بدهد

تشويق  بچه ها به داشتن  انديشه های  بکر و تازه

توجه  به سوالات  عجيب و غير معمول  بچه ها 

توجه  و احترام  به عقايد و پيشنهادهای  بچه ها

شرکت بچه ها  در کارهاي گروهي

تشويق بچه ها به دستکاری  اشياء و عقايد

سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:خط , بد خطي , خوش خطي , راهكار رفع بد خطي, :: 10:46 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

چگونه بچه هایمان خوش خط بنویسند؟

علل بدخطــــی

* توجه نکردن دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.

* اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان هنگام نوشتن.

* نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.

* نداشتن آ‌مادگی جسمانی، روانی، روحی.

* وجود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان.

* نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.

* مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زیاد تکالیف.

* تندنویسی تکالیف.

ادامه مطلب را ببينيد !



ادامه مطلب ...
پيوندها