گروه آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد فيروزآباد ورودي مهر90
تعامل ،همفكري و ارتباط بچه هاي آموزش ابتدايي و ساير رشته ها
پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:, :: 19:30 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

سلام

دوباره پاییز و دوباره مهر .

 میلاد پر برکت امام رضا را تبریک عرض می کنم و امیدوارم ورودی آموزش ابتدایی های 91 مثل هم دوره ای های ما یخ چال نباشند .

مهر ماه مهربانی ها مبارک

چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:بارش فكري, :: 10:48 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 
 

روش بارش فكري


نظام آموزشي در جهت تقويت زمينه‌هاي بالقوة خلاقيت نقش مهمي ايفا مي‌كند و يكي از مسيرهاي ساخت اين فضا به كارگيري روش‌هاي تدريس خلاق و خلاقيت زاست. در فرايند خلاقيت سه محور اصلي وجود دارد:
1 ـ دانش و مهارت‌ها :
بديهي است كه براي بروز خلاقيت و نوآوري، فراگيرندگان بايد اطلاعات زمينه‌اي مناسبي در مورد موضوع داشته باشند. براي مثال،افراد در حوزة تحصصي علم خود، به نوآوري دست مي‌زنند؛ مانند: پزشكان در حوزة پزشكي، صنعت‌گران در حوزة فن‌آوري و صنعت و ... بنابراين يكي از شرايط ايجاد خلاقيت و نوآوري، كسب اطلاعات و مهارت‌هاي تخصصي است.
2 ـ انگيزة دروني:
يكي ديگر از شرايط به وجود آمدن تفكر خلاق، وجود انگيزه‌هاي قوي در افراد است تحقيقات متعدد ارتباط مستقيم ومؤثر انگيزة دروني وفعاليت‎هاي خلاقانه را تأييد كرده است. بنابراين فراگيرنده‌اي كه براساس ميل خودموضوعي انتخاب كند و به تكميل آن بپردازد در مسير خلاقيت، موفق‌تر از ديگران خواهد بود.
3 ـ دارا بودن تفكر خلاق:
بدونش ك افرايد كه از توانايي تفكر خلاق برخودارند نسبت به ديگران در رفتارهايشان خلاقيت بيشتري  ملاحظه مي‎شود يكي از روش‌هاي تقويت روحية خلاق در فراگيرندگان بارش فكري يا مغزي است. اين روش فعال و خلاق را مي‌توان به صورت راهبردي براي تدريس ارائه داد ومراحل منظم اجرايي بعضي موضوعات درسي را از طريق آن تدريس كرد.
تعريف بارش مغزي:
«اجراي فن و گردهمايي‌ كه از طريق آن عده‌اي مي‌كوشند براي يك مسئله بخصوص با انباشتن تمام افكارو انديشه‌هايي كه همان‌جا به وسيلة اعضا ارائه مي‌گردد، راه حلي بيابند».
در اين تعريف چند نكتة اساسي وجود دارد:
1 ـ بارش فكري روش و فني گروهي است.
2 ـ تلاش فكري و ذهني به طور گروهي صورت مي‌گيرد تا راه حلي به دست آيد.
3 ـ راه‌هايي براي حل يك مسئله ياموضوع پيشنهاد مي‌شود.
4 ـ بارش فكري، نوعي حملةذهني به موضوع است كه طي آن، شرايطي ايجاد مي‌شود تا شركت كنندگان، في البداهه نظر خود را ابراز دارند.
قوانين روش بارش فكري:
رعايت قوانين زير براي اجراي روش الزامي است:
1 ـ انتقاد ممنوع است:
با توجه به اين كه در جريان بارش فكري، افراد انديشه‌هاي غلط يا صحيح خود را ارائه مي‌دهند، هر گونه انتقاد يا اعتراض روند فعاليت راكند مي‌كند و فكر افراد را به جاي تفكر در مورد موضوع، به سوي انتقاد سوق مي‌دهد. بنابراين، انتقاد مغاير با اصل بارش فكري است.
2 ـ قضاوت وارزش‌يابي در مورد انديشه وفكر اعضا ممنوع است:
در مراحل بارش فكري، هر گونه ارزشيابي و قضاوت درمورد انديشه و نظر ديگر اعضا وقت جلسه را تلف و فكر شخص را منحرف مي‎كند و بخش مهمي از ذهن فرد متوجه عملكرد مي‌شود در نتيجه فرصت تفكر خلاق و بارش فكري كاهش مي‌يابد.
3 ـ كميت انديشه‌ها و نظريات مطلوب است:
هر چه نظريات و انديشه‌هاي توليد شده بيشتر باشد، احتمال وجود انديشه‌هاي خلاق افزايش مي‌يابد. بنابراين، تعداد طرح‌ها نبايد كم باشد زيرا اين حالت نوعي ايست فكري به وجود مي‌آورد.
4 ـ تركيب، تلقين و تغيير دادن انديشه ديگران آزاد است:
افراد عضو در اجراي روش بارش فكري، مي‌توانند انديشه‌ها ونظريات ديگر اعضا را تغيير دهند، مشابه‌سازي كنند و با ادغام آن‌ها نظريات جديدي به وجود آورند. اين اقدام زمينه را براي بازنگري و دگر بيني نظريات فراهم مي‌آورد.
5 ـ به نظريات غير معقول و غير منطقي و دور از ذهن بايد توجه شود:
اصولاً فكرهاي جديد و تازه تا زماني كه ايجاد و توليد نشده‎اند، وجود ندارند. پس هر موضوع جديد و بديع، در اولين نگاه غيرعادي و متعارف نيست و مجموعه‎اي از نظريات و طرح‎هايي كه دور از ذهن و نامناسب‎اند، به احتمال قوي بديع و تازه هستند.
6 ـ حضور افراد داوطلبانه و اختياري است:
با توجه به اين كه انگيزة دروني در خلاقيت شخصي و‌آزاد انديشي اهميت بسيار دارد، حضور كمي و كيفي افراد تحت هيچ فشاري نيست و كاملاً از روي ميل و علاقه صورت مي‎گيرد. حتي در جريان جلسه نيز اگر عضوي نخواهد بعضي نظريات را اعلام كند، اجباري ندارد.
7 ـ مشابه سازي نظريات آزاد است:
از آن جا كه هيچ گونه محدوديتي در مورد ذهن افراد وجود ندارد، اگر نظريات نزديك به هم، در بعضي قسمت‎ها مشابه باشد، اشكالاتي به وجود نمي‎آيد و شايد از همين مشابه‎سازي‎ها انديشه‎هاي تازه و بكري به دست آيد.
نتايج تحقيقات «پارس و ميدو» در خصوص روش بارش فكري، به طور خلاصه، به شرح زير است:
1)    آموزش از طريق بارش فكري، توانايي حل مسئله را در افراد بالا مي‎برد.
2)    روش بارش فكري بيشتر از روش‎‎هاي مرسوم آموزشي، به ايجاد عقايد و انديشه‎هاي آفريننده منجر مي‎شود.
3)    كوشش براي جهت دادن هر چه بيشتر پاسخ سؤالات طرح شده، به افزايش پاسخ‎هاي آفريننده منجر مي‎شود.
4)    دانش‎آموزاني كه دوره‎هاي مربوط به حل مسايل به روش بارش فكري را مي‎گذرانند، از كساني كه اين دوره را نمي‎گذارنند، در آزمون‎هاي آفرينندگي گيلوفرد نمره‎هاي بيشتري مي‎گيرند.
مراحل روش بارش مغزي:
الف) خلاقيت و توليد انديشه:
فعاليت افراد گروه در جلسة بارش فكري، با هدايت و راهنمايي مقدماتي مسئول جلسه شروع مي‎شود. با اين نوع سازمان دهي، افراد انديشه‎ها و نظريات خود را بيان مي‎دارند و منشي‎ها تمام نظريات را ثبت مي‎كنند، رعايت قوانين هفت‎گانه در اجراي اين قسمت ضروري است. در حقيقت فعال‎ترين بخش اين روش، اجرا و كنترل همين جلسة خلاقيت است كه شخص انديشه‎اي توليد مي‎كند و توليدات خود را ضمن يك تفكر خلاق بيان مي‎دارد.
راهبردهاي مرحلة اول:
1 ـ بيان و تفهيم موضوع جلسه، به وسيلة رئيس جلسه
2 ـ اعلام وظايف اعضاء، منشي‎ها و مشاهده‎كنندكان به وسيلة رئيس جلسه.
3 ـ بيان قوانين جلسه به وسيلة رئيس جلسه
4 ـ شروع جلسه بارش مغزي و ارائه نظريات به صورت چرخشي و نوبتي
5 ـ ثبت نظريات و آراي بيان شده در حين اجراي جلسه به وسيلة منشي
ب) قصاوت و ارزشيابي:
پس از اين كه مرحلة توليد انديشه‎ها در مدت معين صورت گرفت طبيعي است كه تعداد زيادي نظريه و طرح به دست مي‎آيد. در مرحلة دوم، اين مجموعه پالايش و نظريات مشابه و نامناسب حذف مي‎شود و مشاهده‎گران و اعضاي اصلي جلسة بارش مغري، اين نظريات را مورد بررسي و ارزشيابي قرار مي‎دهند و در نهايت، تعدادي نظريه يا طرح به صورت پيشنهاد و دستاورد اصلي جلسه، اعلام مي‎گردد.
تشكيلات جلسة بارش فكري:
رئيس گروه:
رئيس گروه برنامه‎ريز و هدايت كننده گروه است و در ابتداي جلسه آموزش‎هاي مقدماتي در خصوص اجرا را به اعضا مي‎دهد و كنترل جلسه را بعهده دارد.
يك يا چند نفر منشي:
منشي بايد تمام نظريات و انديشه‎هاي جديد را ثبت كند تا در پايان جلسه، فهرست كاملي به نام افراد ارائه دهنده تكميل گردد. بهتر است منشي‎ها خارج يا در كنار جلسه حضور داشته باشند و وظيفه خود را با آرامش كامل انجام دهند.
اعضاي شركت كننده:
عدة افراد شركت كننده در جلسه بارش مغزي، متفاوت و از 10 تا 400 نفر متغير است. به نظر مي‎رسد كه عدة افراد براساس دايرة اطلاعات آنان از موضوع تعيين مي‎شود.
مشاهده كنندگان
گاه عده‎اي در مقام مشاهده‎گر، بر جلسه نظارت مي‎كنند. برداشت‎هاي خود را مي‎نويسند و در صورت لزوم، (در مرحلة دوم) كه مرحلة ارزشيابي است، عقايد خود را بيان مي‎دارند، معمولاً در جلسات بزرگ، عدة اين افراد زياد است.
زمان و طول جلسة بارش مغزي:
نظريات متفاوتي در مورد زمان و طول جلسات ارائه شده است. دكتر «سيدني.جي. پارنز»، استاد دانشگاه بوفالو، كه تبحر خاصي در مديريت جلسة بارش مغزي دارد، زمان را بين 20 تا 45 دقيقه اعلام كرده است.


محيط خلاقيت و راهبرد آزاد انديشي

خلاقيت چگونه، تا چه اندازه و در كدام محيط در افراد بروز مي‎كند؟
6% در جلسات طاقت فرسا    10% در جلسات حوصله سربرنده    11% در مسافرت‎ها، رفت و آمد و گفتگوهاي اداري و آموزشي
3% در وقت استراحت بين جلسات و كارها    4% در محل كار    13% در ايام تعطيلات و خارج از محل كار
4% در بازي‎ها وسرگرمي‎ها    4%  در هنگام صرف غذا    5% هنگام مشاهدة تلويزيون
1% در حمام    5% در هنگام ورزش    4% در مجامع اجتماعي، باشگاه‎ها و نشست‎هاي خاص
1% در ساير جاها    28% در طبيعت    1% فنون و راهبردهاي خلاقيت

همان طور كه مشاهده مي‎شود، كمترين ميزان بروز خلاقيت، با فنون و راهبردهاي خاص خلاقانه امكان پذير مي‎گردد. ولي از آن جا كه اين فنون سامان‎دهي و نظم خاصي ندارند، گاه بهره‎وري حاصل از فنون خلاقيت، از ساير بخش‎ها بيشتر است. حال اگر محيط‎هاي ديگر بروز خلاقيت را با فنون ويژة اين امر تلفيق كنيم، قطعاً اثر بخشي بيشتر خواهد شد. يكي از اين فنون، برپايي جلسه آزاد انديشي است كه از آن تحت عناوين بارش فكري، بمباران ذهني، طوفان انديشه‎ها جريان سيال سازي ذهن و ... نيز ياد شده است اين جلسه شامل دو بخش است، خلاقيت و قضاوت. جلسة خلاقيت مشخصات خاصي دارد. كه قبل از اين معرفي گرديدن

منبع :سايت جامع مديريت (مدير يار)

چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, :: 10:17 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

ارزش هاي تفكر خلاق

شكستن عادت :

كنار گذاشتن شيوه هاي قبلي فكري و عملي و استفاده از روشهاي جديد

درك پيچيدگي ها با توجه به مسايل پيچيده

درك توام با خلاقيت يا ديدن چيزها به طور متفاوت

مشاهده امور به شيوه تازه اي كه قبلا به ان  گونه توجه نشده است .

تفكر وسيع :

ارتباط برقرار كردن بين ايده هاي متفاوت

 

گام هاي رسيدن به تفكر خلاق

سوال كردن (آيا راه ديگري وجود ندارد ؟)

افزايش عزت نفس

مثبت نگري

 يادگيري فعال

افزايش اعتماد به نفس

تشخيص راه حل هاي جديد

 

توصيه هاي براي ايجاد يا پرورش تفكر خلاق

1.  با استفاده و كمك از اطلاعات قديمي ، در موفعيت هاي مشابه ، اطلاعات ،حقايق و اصول تازه تري مطرح شود .

2. بررسي و تفكر در مورد مسايلي كه براي انسان مجهول مانده به جاي پرداختن به دانسته ها و اطلاعات موجود .

3. طرح سوال هاي مانند چه طور، اگر و از جه راه هايي، در مورد اطلاعات و دانسته ها و پاسخ دادن به آنها ، همين طور انديشيدن به راه هاي مختلف براي رسيدن به جواب .

4. استفاده از سوال هاي محرك يعني بيشتر به گزاره هاي پرسشي كه نياز به درك عميق دارد ، توجه شود همچنين از سوال هايي كه نياز به ترجمه ، تفسير ، تعريف ،اكتشاف و تجزيه دارد .

5. انديشيدن و جستجو براي يافتن رازهاي هر چيز.

6. تشويق به مطالعه زندگي افراد خلاق .

7. ايجاد فرصت براي بازي كردن با اطلاعات . همچنين با استفاده از حقايق و اطلاعاتي كه قبلا آموخته شده كارهاي جديدي تجربه شود .

8. تقويت مهارت هاي مطالعه خلاق . يعني به جاي آنكه بگوييم چه خوانده ايم ، عقايدي را كه در نتيجه خواندن بددست آورده ايم بيان كنيم .

9. استفاده از روش اكتشافي .در اين روش بايد به جست جوي راه حل برويم .در اين روش بيش از جواب مساله ،چگونگي يافتن جواب مهم است .

10.                  اطلاعات و تجارب خود را در موقعيت هاي مختلف گسترش دهيم .

11.                  از ديگران سوال هايي را بپرسيم كه پاسخ هاي متعددي داشته باشد  .

12.                  اگر سوالهاي غير معمولي از طرف ديگران مطرح مي شود،سعي كنيم تا با همكاري خودشان پاسخ هاي جديد و نو را كشف كنيم .

13.                  از فنون ويزه تفكر خلاق مانند بارش فكري به خوبي استفاده كنيم

14.                  تصورات ذهني خود و ديگران را تقويت كنيم ،زيرا تصوير سازي كمك كي كند  تا اطلاعات در حافظه بلند مدت بيشتر ذخيره شوند ، براي مثال اگر فرزندمان داستاني از ديناسور ها مي خواند ، از او بخواهيم تصور كند ميان جنگل قرار دارد ، به صداي آنها گوش دهد ، بزرگي جثه اشان را در نظر بگيرد ، صداي پاي آنها را بشنود و...  .

15.                  در نوشتن داستان و كشيدن نقاشي و ...به جاي استفاده از نمونه يا مدل از طرح هاي خلاق ذهن خود استفاده كنيم .

16.                  هر فكر جديدي كه به ذهن مان مي رسد ، بنويسيم و اجازه دهيم هر سوالي را از ما بپرسند و سوالات آنها را جدي بگيريم .

17.                  بازي هاي فكري ،ساخت اشيا ، مجسمه سازي ،نقاشي و داستان نويسي موججب شكوفايي ذهن و خلاقيت مي گردد .

18.                  طرح سوالهاي باز و تكميل جملات و داستانهاي نا تمام در رشد تفكر خلاق موثر است .

19.                  به ععقايد ديگران احترام بگذاريم و اجازه دهيم تا حد ممكن كارهايشان را با ذوق و سليقه خود انجام دهند .

20.                  ابتكار و تخيل را باور داشته باشيم تا زمينه بروز فعاليت هاي خلاق در جامعه فراهم شود .

21.                  سعي كنيم پاسخ هاي ما در مقابل ديگران  به گونه اي باشد كه او را به سوالهاي جديدتري هدايت كنيم .

22.                  فرصت ابتكار و نوآوري را در خانواده ، مدرسه ،و حل كار به ديگران  بدهيم .

23.                  از موقعيت هاي مانند مسافرت ،بازديد از موزه ها ، رفتن به مكانهاي تفريحي و فرهنگي براي آموزش تفكر خلاق استفاده كنيم

24.                  احساس امنيت ، شادي و آرامش از عوامل شكوفايي تفكر خلاق است ،آن عوامل را از خود و ديگران  دريغ نكنيم .

25.                  هوش ، استعداد ، مهارت و تلاش جدي ، بخشي از عوامل رشد خلاقيت است  اما ضروري است  به ايجاد انگيزه نيز توجه ويژه اي داشته باشيم .

26.                  توانايي نوجوان را بپذيريم  و باور داشته باشيم  كه هر فرد موجود منحصر به فرد است و مثل و مانند ندارد .

27.                  وقتي كار و فكر خلاقانه اي  را از ديگران مشاهده مي كنيم با تشويق ، خوشحالي و شادي  خود را ابراز كنيم .

 

منبع : پيش گيري نوين شماره يازدهم    1390

یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, :: 13:22 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

تحليل محتوا چيست؟

فن پژوهش عيني، اصولي و احتمالا كمي در محتوا به منظور تفسير آن را تحليل محتوا مي گويند. تفكر بنيادي تحليل محتوا عبارتست از قرار دادن اجزاي يك متن (كلمات، جملات، پاراگراف ها و امثالهم بر حسب واحد هايي كه انتخاب مي شوند) در مقولاتي كه از پيش تعيين شده اند البته تحليل محتوا تنها محدود به متن و نوشته نمي شود، بلكه مي تواند شامل ساير مطالب از جمله تصاوير، نقشه ها و نقاشي هاو نمودارها نيز باشد.

تحليل محتوا از نظر باركوز : وي معتقد است كه تحليل محتوا عبارتست از تحليل علمي، جامع، دقيق و منظم پيام هاي ارتباطي است.

چرا محتوا را تحليل می كنيم؟

پاسخ اين سوال در يك جمله مي تواند چنين باشد: يافتن نسبت بين اهداف و محتوا به منظور بهبود محتواي موجود، علت اصلي تحليل محتوا خواهد بود اما موضوع به همين جا ختم نمي شود چنانچه در تعاريف مختلف از محتوا نيز مشاهده شد. محتوا داراي عناصر متعدد و پيچيده اي است ضمن آنكه جنبه هاي مختلفي را نيز در بر دارد. از اين رو يكي از دلايل تحليل محتوا تشخيص اين عناصر و آن جنبه هاست. مسلما در صورتي كه اجزاي مختلف محتوا شناخته شده و دسته بندي گردد درك آن ساده تر و انتقال آن مقدورتر خواهد بود.

مواردي از تحليل محتوا :

1) تحليل محتوا به منظور مشخص ساختن انواع مفاهيم و مطالب به كار رفته؛

2) تحليل محتوا به منظور تعيين اهداف آموزشي؛

3) تحليل محتوا به منظور بررسي معيارهاي انتخاب محتوا؛

4) تحليل محتوا به منظور تعيين نقاط ضعف و اصلاح برنامه؛

5) تحليل محتوا به منظور بررسي ميزان درگير شدن يادگيرنده با محتواي كتاب؛

انواع روش هاي تحليل محتوا :

1) تحليل محتواي توصيفي؛

2) تحليل محتواي استنباطي؛

3) روش تحليل محتواي ويليام رومي؛

منبع :سيروس حدادنيا

ادامه مطلب را ببينيد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 7:0 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

زندگي من مدتي است در يك زاويه ديد تو مستطّر شده است

                زاويه بد بيني !

غزل كه بخوانم نبا يدست

غزل كه نخوانم بي مهريست

                          حرف كه بزنم توجيه است

                           حرف كه نزنم گوشه گيرم

 بردار اين عينك را 

                     بردار اصلا  به تو نمي آيد

                بي  عينك  بد  بيني دوست داشتني تري

                      شايد چشمت يقين بياورد به من

          شايد .

    منبع : ر ا د و 7


سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: 13:49 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

مي خندم    

     مي خندم مثلا مي خواهم يك من جديد برايت تشريح كنم

مني كه تو را به همان اندازه كه تو لازم مي داني دوستت دارد

                       يك من كه از ضمير دوم شخص حرف شنوي دارد

                                                مي خندم 

     به طوري كه تو غمگين نشوي كه چرا مي خندم

                                                 يا چطور خنديدم

از آن دست خنده هايي بلد شده ام كه فقط

                                             تو مي فهمي و من !

          تو مي فهمي و من!

 

 

 

منبع : ر ا د ي و 7

 

یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 11:1 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

روزگار

وقتي زمين به طرز نگاهت دچار شد

          خورشيد پيش چشم تو بي اعتبار شد

از آسمان رسيدي و باران شروع شد

           پا بر زمين  نهادي  و فصل بهار شد

باران به امر چشم تو باريد  و

           بعد از آن چشمان ابر صاحب اين افتخار شد

تا پي به حسن خود ببري

           باغ آيينه يكباره براي تو آشكار شد

وقتي تو به عكس خودت مبتلا شدي  

           آينه ي  زلال  دلت  پر  غبار  شد

ما را كه عاشقيم به بازي گرفتي   و 

            آنگاه نام ديگر تو روزگار شد .

 

منبع :ر ا د ي  و 7

یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 6:55 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

                برايت كمي عينك جمع آوري كرده ام

 

                         چند وقتي است مرا نمي بيني !

  دليل ضعف چشم ها عمدتا مي تواند از فرسايش زياد در اثر نگاه كردن باشد .

 

   مثلا همين ديروز آنكه نديده گرفتي غرور من بود و                                        

                                                                         

همين چندي پيش آنچه را كه اصلا نديدي ؟                                         دل غمگينم !!؟؟

  عينك هاي متفاوت را برايت جمع كرده ام همينكه بزني به حتم يادت خواهد آمد .

  

                   آنكه را كه مي بيني عاشقت است !

                               و اما براي آنكه يادآوري كنم كه                                                        

   تو عاشق من بوده اي !!!!                                      

 

                                                   هنوز چاره اي پيدا نكرده ام !!

 

                                   عينكها براي تقويت ديدن حالند نه گذشته

 

                خاطره ها مال گذشته اند و                      

 

  استفاده كردن از آنها  باعث مي شود

 

               من نبينم

                                                  

        تو هستي !   

 


 

 

خبر آمد خبری در راه است

سرخوش آن دل كه از آن آگاه است

 

شاید این جمعه بیاید، شاید

پرده از چهره گشاید، شاید

 

دست افشان، پای كوبان می‎روم

بر در سلطان خوبان می‎روم

 

می‎روم بار دگر مستم كند

بی پر و بی پا و بی دستم كند

 

می‎روم كز خویشتن بیرون شوم

پرده‎ی لیلا رخی مجنون شوم

 

هر كه نشناسد امام خویش را

بر كه بسپارد زمان خویش را

 

با همه‎ی لحن خوش آوایی‎ام

در به در کوچه تنهایی‎ام

 

ای دو سه تا کوچه ز ما دورتر

نغمه‎ی تو از همه پر شورتر

 

کاش که این فاصله را کم کنی

مهنت این قافله را کم کنی

 

کاش که همسایه‎ی ما می‎شدی

مایه‎ی آسایه‎ی ما می‎شدی

 

هر که به دیدار تو نایل شود

یک شبه حلاّل مسائل شود

 

دوش مرا حال خوشی دست داد

سینه ما را عطشی دست داد

 

نام تو بردم لبم آتش گرفت

شعله به دامان سیاوش گرفت

 

نام تو آرامه‎ی جان من است

نامه‎ی تو خط امان من است

 

ای نگهت خاستگه آفتاب

بر من ظلمت‎زده یک شب بتاب

 

پرده برانداز ز چشم تَرم

تا بتوانم به رخت بنگرم

 

ای نفست یار و مدد کار ما

کـی و کجا وعده‎ی دیدار ما

 

دل مستمندم ای جان به لبت نیاز دارد

به هوای دیدن تو هوس حجاز دارد

 

به مكه آمدم ای عشق تا تو را بینم

تویی كه نقطه‎ی عطفی به اوج آیینم

 

كدام گوشه مشعر، كدام كنج منا

ز شوق وصل تو در انتظار بنشینم

 

ای زلیخا دست از دامان یوسف باز كش

تا صبا پیراهنش را سوی كنعان آورد

 

ببوسم خاك پاك جمكران را

تـجلی‎خـانه پیغمبران را

 

خبر آمد خبری در راه است

سرخوش آن دل كه از آن آگاه است .

 

 

 

سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 11:23 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

 

غم فراق

همه شب نهان بگریم که نهان زما چرایی؟

شده ام اسیر عشقت تو به من بگو کجایی؟

همه «لیت شعر»گویان ز رهت نشان بجویم

مه من کجا نهانی تو ز چشم آشنایی؟

شب و روز من گدایی شده از نسیم کویت

که رساندم غباری به دو دیده توتیایی.

خم دیده لاله گون شد زغم فراق آخر،

نفسی به ما نمایان تو جمال کبریایی.

به چه منزلی قرینی؟به چه محفلی تو مهمان؟

به کدام «ارض رضوئ»به کدام «ذی طوایی»

دل و دیده از فراقت شده خون به عاشقانت،

برسان پیام وصلی تو «معزّ اولیائی»

غم دل مها فزون شد چه خوش آن زمان که گویی:

شب انتظارها شد به سر آمد این جدایی.

 

چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, :: 12:20 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي
در دست گلی دارم ، اینبار که می آیم
کانرا به تو بسپارم ، اینبار که می آیم
در بسته نخواهد ماند ، بگذار کلیدش را
در دست تو بسپارم ، اینبار که می آیم
هم هر کس و هم هر چیز ، جز عشق تو پالوده است
از صفحه پندارم ، اینبار که می آیم
خواهی که اگر سنجی ، می سنج که جز مهرت
از هر چه سبکبارم ، اینبار که می آیم
سقفم ندهی باری ، جایی بسپار، آری
در سایه دیوارم ، اینبار که می آیم
باور کن از آن تصویر آن خستگی ، آن تخدیر
بیزارم و بیزارم ، اینبار که می آیم
دیروز بهل جانا! با تو همه از فردا
یک سینه سخن دارم ، اینبار که می آیم  

  (حسین منزوی

چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, :: 11:55 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي
یار آشنا

 

 

                   
ای پیک راستان خبر یار ما بگو بر این فقیر نامه آن محتشم بخوان ما محرمان خلوت انسیم غم مخور هر کس که گفت خاک ره او نه توتیاست هان بر در است قصه ارباب معرفت مرغ چمن به مویه من دوش می گریست گر دیگرت بر آن در دولت گذر بود در راه عشق فرق غنی و فقیر نیست آن کس که منع ما ز خرابات می کند آن می که در سبو دل صوفی به عشوه برد حافظ گرت به مجلس او راه می دهند                     احوال گل به بلبل دستان سرا بگو با این گدا حکایت آن پادشاه بگو با یار آشنا سخن آشنا بگو گو این سخن معاینه در چشم ما بگو رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو آخر تو واقفی که چه رفت ای صبا بگو بعد از ادای خدمت و عرض دعا بگو ای پادشاه حسن سخن با گدا بگو گو در حضور پیر من این ماجرا بگو کی در قدح کرشمه کند ساقیا بگو می نوش و ترک زرق ز بهر خدا بگو

حافظ شيرازي

 

سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, :: 12:14 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

تا مي توانيد ليمو ترش بخوريد!!!!!!!!!!!!

لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلول های سرطانی است ، و 10000 بار قویتر از شیمی درمانی عمل می کند. چرا ما چیزی درباره آن نمی دانیم؟

زیرا آزمایشگاه ها در   ساختن   ترکیبات آن سود بسیار زیادی کسب می کنند .
اینک شما می توانید به دوست نیازمند خود کمک کنید ، از طریق اینکه به او بگوئید که آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است. طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد.اگرمی توانید یک درخت لیمو در حیاط یا پاسیوی خود بکارید .
بسیاری از مردم دراثر سرطان می میرند درحالیکه این راز همچنان حفظ می شود تا منافع شرکت های داروسازی به خطرنیافتد.
لیمو ترش را می توان به صورت های متفاوت مصرف نمود. قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود ، به صورت شربت و یا صور دیگر. جالب ترین خاصیت آن اثرش برروی کیست ها و تومورهاست . ثابت شده است که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان است.همچنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت ها و کرم ها محسوب می شود .
 فشار خون بالا را تنظیم می کند و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می کند. منبع چنین اطلاعاتی بسیارجالب است ، یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در دنیا . این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشات آزمایشگاهی که ازسال 1970 انجام شده است نشان می دهد که لیمو ترش سلول های سرطانی را در 12 نوع سرطان ازجمله سرطان روده ، سینه ، پروستات ، ریه و  پانکراس نابود می کند .

منبع :

limootorosh.parsiblog.com

یک شنبه 4 تير 1391برچسب:, :: 13:21 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

فرا رسيدن اعياد شعبانيه مبارك باد .

 

التماس دعا

یک شنبه 4 تير 1391برچسب:, :: 8:20 :: نويسنده : ابوالفضل مرتضوي

نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد !
نمی خواهم بدانم کوزه گر
از خاک اندامم چه خواهد ساخت
ولی بسیار مشتاقم که از خاک گلویم
سوتکی سازد.
گلویم سوتکی باشد به دست کودکی
گستاخ و بازیگوش
و او یک ریز پی در پی
دم گرم گلوی خویش را اندر
گلویم سخت بفشارد.
وخواب خفتگان خفته را آشفته تر سازد.
بدینسان بشکند دائم سکوت مرگبارم را
.

 

بالاله که گفت ...
 
از دیده به جای اشک خون می آید
دل خون شده از دیده برون می آید
دل خون شد از این غصه که از قصه عشق
می دید که آهنگ چنون می آید
می رفت و دو چشم انتظارم بر راه
کان عمر که رفته باز چون می آید ؟
بالاله که گفت حال ما را که چنین
دل سوخته و غرقه به خون می آید
کوتاه کن این قصه ی جان سوز ای شمع

کز صحبت تو بی جنون می آید

 

بگذار
بگذار سپیده سر زند
چه باک که من بمیرم و شبنم فروخشکد
و شبگیر خاموش شود و شباهنگ گنگ گردد .
و مهتاب رنگ بازد و ستاره ی سحری بازگردد .
و راه کهکشان بسته شود ...
بگذار سپیده سر زند و پروانه به سوی آفتاب پر کشد .

دكتر علي شريعتي

پيوندها